خانه / دسته‌بندی نشده / نقش کم رنگ فرش اصفهان در عرصه صادرات

نقش کم رنگ فرش اصفهان در عرصه صادرات



به گزارش ایرنا، براساس آمار گمرک استان اصفهان صادرات فرش دستباف از استان در پنج ماه اول سال جاری، به ارزش یک میلیون و 377 هزار دلار بود و حدود یک میلیون و 900 هزار دلار کمتر از سال قبل صادرات این هنرصنعت از استان صورت گرفته است.
در این مدت کشورهای وارد کننده فرش دستباف استان اصفهان امارات متحده عربی (600 هزار دلار)، کویت (441 هزار دلار)، قطر (189هزار دلار)، آمریکا (91 هزار دلار) بوده که به ترتیب 54 ،46، 52، 87 درصد کاهش واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتند.
کاهش تولید، مشکلات شبکه بانکی، معضلات فراروی صادرات، نبود برند فرش ایرانی، رقابت در بازار جهانی درکنار رکود بازار تولید سبب شده است تا صادرات فرش اصفهان کم رونق شود.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان به خبرنگار ایرنا گفت: در چند ماه اخیر عدد مشخصی از میزان تولید فرش دستباف در استان در دست نیست اما میزان برآورد از میزان تولید حدود 65 هزار متر مربع است.
حسین هاشمی افزود: میزان تولید اُفت داشته و حدود یک دوم متوسط تولید سال گذشته است که خود می تواند یکی از دلایل کاهش صادرات باشد.
وی اضافه کرد: البته با توجه به اینکه اکثر تولیدات فرش دستباف استان در سه ماه پایانی سال وارد بازار می شود می توان نسبت به توازن تولید در پایان سال امیدوار بود.
هاشمی مشکلات شبکه بانکی برای دریافت وجه ارزی صادر کنندگان فرش دستباف را از دیگر موانع صادرات این کالا برشمرد و افزود: با رفع موانع راه صادرات در همه موارد هموار می شود که البته این موضوع باید در سطح کلان پیگیری شود.
وی راهکارهای افزایش صادرات استان را حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و طراحان فرش دستباف برای حضور در نمایشگاه های تخصصی خارج از کشور به منظور سلیقه یابی مشتریان از نظر طرح و رنگ، اعطای تسهیلات کم بهره برای کارگاه های متمرکز، غیرمتمرکز، صادر گنندگان و فروشندگان فرش دستباف، اختصاص یارانه بیمه تامین اجتماعی برای کلیه رَسته های شغلی تولید فرش دستباف نام برد.
هاشمی همچنین برگزاری دوره های مختلف آموزش تولید و به خصوص بازریابی و فروش ویژه بازارهای داخلی و خارج از کشور، افزایش تقاضای خرید داخلی فرش دستباف با تخصیص تسهیلات کم بهره برای خریداران و اعطای مشوق ها و جایزه صادراتی برای صادرکنندگان فرش دستباف را از دیگر راهکارها دانست.
وی اضافه کرد: برند سازی و حمایت تبلیغی از برندهای معتبر فرش دستباف استان، جلوگیری از ورود مواد اولیه بی کیفیت برای فرش دستباف و ممانعت از بافت های تقلبی بدون گره، ساماندهی تورلیدر ها و برنامه ریزی برای تورهای خارجی برای بازدید از فروشگاه های معتبر عرضه فرش دستباف و حل مشکل استفاده از کارت اعتباری ارزی آنان در داخل کشور نیز از مهمترین راهکارها برای افزایش صادرات استان است.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان افزایش و قوت ارتباطات با جهان خارج را راه اعتلای صادرات کشور و استان دانست و گفت: جایگزین شدن رقبای فرش ایرانی در سال هایی که این کشور از بازارهای جهانی دور مانده بود از دلایل مهم کاهش در صادرات است.
محمد مجیری افزود: حضور در بازارهای جهانی و پشت سر گذاشتن رقبا، نیاز به برنامه ریزی و اقدامات موثر با تکیه بر دستاوردهای برجام دارد.
وی گفت: رکود در بازار فرش در سال های اخیر بویژه سال گذشته و ابتدای امسال نیز دلیل دیگری بر برهم خوردن ارتباط متوازن بین تولید فرش، صادرات آن و چرخه تولید است.
مجیری افزود: افزایش قیمت فرش دستباف کاهش قدرت خرید داخلی را نیز در پی داشته و این عوامل دست به دست هم داده تا تولید و عرضه با تقاضا و خرید هماهنگی نداشته باشد.
وی بیان کرد: ظرفیت ها و قدمت طرح، نقش و بافت فرش اصفهانی همیشه حرفی برای گفتن داشته و دارد و باید با برطرف کردن مشکلات و مسائل این هنرصنعت، سیاستگذاری و بازاریابی های درست و هماهنگ، کمک کنیم تا این کالا به جایگاه واقعی خود در دنیا دست یابد.
مجیری یادآوری کرد: اقدامی که در سال گذشته صورت گرفت این بود که از یک هیات ایرانی – آمریکایی فعال در حوزه فرش دعوت شد تا در نمایشگاه فرش اصفهان حضور یابند و با هنر اصیل فرش اصفهانی ایران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی آشنا شده و نقش موثری در معرفی فرش اصیل ایرانی داشته باشند.
وی حضور در نمایشگاه های خارجی و دعوت از فعالان حوزه هنر صنعت فرش در کشورهای دیگر به نمایشگاه های داخلی را راه موثری بر معرفی فرش و هنر استان و کشور به دیگر کشورها و افزایش مبادلات تجاری این کالا عنوان کرد.
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت مشکلات موجود در تولید و صادرات فرش مطرح شد که مصوبات خوبی را درپی داشت اما برخی مشکلات هم ملی است و باید در سطح کلان بررسی و حل شود.
وی افزود: در پنجاهمین جلسه از این شورا بررسی شد که اولویت محل بار و کالاهای تولید اصفهان در فرودگاه این استان ( بویژه برای صنایع دستی و فرش اصفهان) رعایت نمی شود که دلیل بسیار مهمی در کاهش صادرات این استان است.
مجیری اضافه کرد: این موضوع باعث می شود که بیشتر صادرکنندگان اصفهانی از مبادی دیگر استان ها که امکانات فرودگاهی بیشتر و بهتری دارند، اقدام به صادرات فرش کنند.
وی ادامه داد: مساله بعدی مطالبه حقوق از فرش های مرجوعی بود که با تصمیم گیری های اخیر در صورت احراز تولید فرش از سوی گمرک، معادل کالا بدون در نظر گرفتن حقوق گمرکی به تولیدکننده باز می گردد.
مجیری گفت: در حوزه تولید نیز باید به دنبال توسعه و ترویج کارگاه های متمرکز برای این کالا بود که در بالا بردن سطح کیفی و کمی تولیدات فرش نقش موثری دارد.
وی افزود: نظارت بر تولید، درنظر گرفتن نقشه های مورد نظر و پسند کشورهای هدف صادراتی، استفاده از رنگ های مطلوب برای صادرات، نظارت بر مواد اولیه مورد استفاده و حفظ اصالت فرش ایرانی ازجمله مزیت های کارگاه های متمرکز است.
مجیری تاکید کرد:نگاه به صادرات باید تخصصی باشد و باید درنظرداشت که تک بافی ها هیچگونه ارزش افزوده ای ایجاد نکرده و قابلیت صادرات ندارد.
حدود 280 هزار نفر بافنده و 150 کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز تولید فرش دستباف هم اینک در استان اصفهان وجود دارد.
وی از جمله مهمترین موانع صادراتی را مشکلات بانکی بیان کرد و افزود: خریداران خارجی و توریست ها برای انتقال وجه برای خرید فرش با مشکل روبرو هستند زیرا دستگاه خودپرداز که قابلیت جابه جایی ارز داشته باشد در استان اصفهان موجود نیست.
مجیری گفت: علاوه بر همه مزیت های تولید و صادرات فرش ( با توجه به اینکه برای تولید آن نیاز به واردات مواد اولیه) ، این حوزه از نظر اشتغال نیز نقش موثری در اقتصاد دارد.
وی افزود: باید برای حفظ این هنر صنعت و اعتلای آن، همه تلاش خود را بکار گیریم.
مجیری گفت: در سال های اخیر استان اصفهان توانسته چند برند فرش از جمله فرش اصفهان، نایین و کاشان را در جهان و همچنین فرش یلمه علی آباد، فرش دهاقان و فرش جوشقان را نیز به ثبت ملی برساند.
به گفته این کارشناس ، فعالیت انجام شده برای رونق صادرات در زمینه صنعت فرش اصفهان هر چند مفید ولی ناکافی است.
به گزارش ایرنا ، یافتن جایگاه واقعی فرش اصیل اصفهانی با توجه به نعمت ها و برکات اقتصادی که این هنر صنعت دارد همت همه مسئولان این استان را می طلبد که دست به دست یکدیگر داده و چاره ای برای مشکلات و موانع آن بیاندیشند.
در جهان امروز توجه صرف به اقتصاد نفت و محصولات جانبی آن، صنعت و کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی بوجود آمده دیگر رنگ باخته و کانون توجه جهانیان در حوزه اقتصاد به گردشگری و هنر متمرکز شده است.
بُنیه تاریخی، هنری و ظرفیت های استان اصفهان، فرصت های بسیاری را ایجاد کرده که می تواند ناجی اقتصاد لنگان استان وحتی کشور باشد و با ایجاد چرخ های تندرو برای اقتصاد، راه پیشرفت و توسعه را با سرعت و شدت طی کند.
گ/ 7153 / 6022 گزارش از هُدااستکی – انتشار دهنده : عمادی



انتهای پیام /*